Branding, între sentiment și rațiune

În ziua de azi, termenul “branding” e atât de popular, încât îl auzi, de dimineața și până seara, ba în stânga, ba în dreapta. Unii folosesc acest termen fără să știe ce înseamnă, alții îl folosesc fără să-l fi înțeles pe deplin. Așa că, dacă întrebi la întâmplare ce înseamnă “branding”, să nu te mire dacă, printre răspunsuri, se va regăsi și unul potrivit căruia brand-ul este, de fapt, logo-ul. Sau numele.

Brand-ul nu este un simplu logo și nici nu se referă doar la numele unei companii. Branding înseamnă mult mai mult decât atât. Iar tu știi bine asta. Pentru că tu, spre deosebire de alții, ești bine ancorat în lumea marketing-ului digital. Tu știi că branding înseamnă mai degrabă sentiment, decât rațiune, deși nu o exclude. Și că, atunci când vorbești despre branding, vorbești despre anumite elemente individuale care îl compun, a căror sumă îți dă răspunsul la întrebare.

Identitate, poziționare, strategie

Fiecare dintre noi are un nume și anumite caracteristici care îi ajută pe ceilalți să ne identifice în mulțime. Valabil și în cazul fiecărui brand, însă aici suma acestor componente este percepută, nu de puține ori, drept logo. Într-adevăr, logo-ul este esențial și, cum spune multe (sau, cel puțin, ar trebui să spună) despre tine și valorile tale, este confundat, uneori, cu brand-ul. Dar brand-ul nu este doar logo-ul, deși acesta din urmă este un element esențial al primului.

Importanța poziționării pe piață este de netăgăduit. Principala responsabilitate a business-ului tău este să răspundă nevoilor clienților. Dar, dacă nu știi unde te poziționezi pe piață și nici cine sunt clienții tăi, e greu de crezut că vei reuși să oferi exact răspunsurile pe care ei le caută la tine. În plus, poziționarea pe piață te ajută să te diferențiezi în ochii publicului țintă de business-urile care, la prima vedere, nu se diferențiază de business-ul tău.

Strategia este acel element care dă consistență business-ului tău. Ți-am mai spus asta și ți-am explicat că business-ul tău are nevoie atât de o strategie pe termen scurt, cât și de una pe termen lung. Îmbinând cele două strategii, vei obține o identitate a brand-ului care se va reflecta în toate aspectele, incluzând publicul țintă, pe care îl va face să rezoneze cu brand-ul tău. Astfel, brand-ul tău va fi mai ușor de identificat și, totodată, de diferențiat față de competiție.

 

Viziune, misiune, calitate, valoare

Cum vrei să fie perceput business-ul tău de cei care intră în contact cu el? Viziunea ta este o extensie a poziționării pe piață, iar valorile tale vorbesc de la sine atât despre poziționarea actuală a business-ului tău, cât și despre cea viitoare. Cu alte cuvinte, înțelegere și perspectivă. Am mai vorbit despre asta, atunci când ți-am spus câte ceva despre analiza predictivă. Ești ancorat în prezent, dar privești spre viitor, anticipând drumul pe care îl va urma business-ul tău.

Misiunea? Vorbim, într-o anumită măsură, despre răspunsurile fundamentale pe care publicul tău țintă le caută la tine. Dar misiunea ta nu se rezumă doar la aceste răspunsuri, ci și la a-i oferi publicului țintă motivul acțiunii concrete. Iar fiecare pas pe care acesta îl face va duce business-ul tău mai departe. Pentru asta, ai nevoie de o strategie integrată de marketing. Adică, de obiective și de viziune.

Calitatea este un alt aspect esențial al branding-ului, un element care stă la baza diferențierii business-ului tău de competiție. Atâta vreme cât oferă doar produse și/sau servicii de calitate, business-ul tă va rămâne aproape de publicul țintă. Valoarea brand-ului tău este suma tuturor acestor elemente, cea care, în ochii publicului țintă, face legătura între sentiment și rațiune. Cea care, într-un final, ilustrează percepția publicului țintă asupra brand-ului tău.

Hai să bem o cafea împreună și să vorbim mai multe despre branding. Și, apoi, să modelăm împreună o identitate pentru brand-ul tău.

NOUTĂȚI

Articole similare