Un sfert de secol de evoluție SEO

  • Home / Blog / Un sfert de…

Un sfert de secol de evoluție SEO

În ziua de azi, puțini sunt cei care nu au auzit de SEO (Search Engine Optimization). Dar câți din cei care au auzit de SEO îi știu și istoria de 25 de ani? Cu siguranță, nu toți. Pentru cei care nu o știu, propunem, astăzi, cu ajutorul lui Thomas Stern, doar o scurtă trecere în revistă a celor 25 de ani de existență și evoluție.

Ieri, nimeni nu ar fi anticipat impactul uriaș pe care SEO urma să îl aibă azi asupra cotidianului. Practic, în 25 de ani, SEO a evoluat de la forma simplă a unui organism unicelular, așa cum spune T. Stern, la un sistem viu, care respiră și, mai mult decât atât, conectează o generație întreagă de oameni înfometați de cunoaștere.

SEO primitiv: 1991-2002

Tim Berners-Lee era cel care, în 1991, aducea Internetul la viață, lansând un prim website (http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html), care, de altfel, este accesibil și astăzi. În anii ce au urmat, aveau să apară tot mai multe website-uri, care, însă, ofereau doar o optimizare primară. Excite avea să devină, în 1993, prima platformă de căutare care să revoluționeze modul în care informația era catalogată, printr-o sortare a rezultatelor bazată pe cuvinte cheie. Yahoo (1994) și Google (1997) simplificau și îmbunătățeau modul în care datele erau indexate și transmise. În acest stadiu al SEO, primitiv, dacă îi putem spune astfel, marketer-ii apelau la tot felul de metode în încercarea de a ajunge în topul căutărilor, tagging-ul excesiv și backlink-urile fiind doar câteva exemple în acest sens. Google era primul care identifica oportunitatea de a conecta utilizatorii cu informații valoroase, gândind și, apoi, aplicând regulile Internetului, așa cum le știm astăzi.

SEO timpuriu: 2003-2005

În acea perioadă a tacticilor de optimizare mai puțin etice, Google a preluat inițiativa și a dezvoltat un câmp de joacă mai amplu, adresat brandurilor și producătorilor de conținut, în încercarea acestora de a ajunge în topul căutărilor. Update-urile celor de la Google veneau să îmbunătățească indexarea, penalizând astfel praticile imorale ale marketer-ilor. Un prim efort de a optimiza relevanța căutărilor l-a reprezentat căutarea personalizată bazată pe istoricul utilizatorului. În această perioadă, marketing-ul și-a concentrat atenția pe generarea de link-uri inbound, pentru a crește expunerea în motoarele de căutare. Google, însă, se ghida după motto-ul “Don’t be evil” și depunea eforturi susținute pentru a regla rezultatele căutărilor, asigurând astfel brandurile că bunele practici aduc rezultate notabile. Per ansamblu, această perioadă avea să stea la baza unui web personalizat și focusat pe utilizator.

1425528_44263439

SEO medieval: 2006-2009

Trendurile bazate pe căutările și comportamentul utilizatorului aveau să influențeze nevoia unei experiențe reactive. În această perioadă, aveau să își facă apariția funcții precum Universal Search (Google), care ofereau, în rezultatele căutărilor, acces la știri, imagini și video. Update-urile în timp real oferite de Google News sau Twitter și conținutul proaspăt indexat combinau nevoia de optimizare cu un conținut focusat strict pe utilizator. Pentru a îmbunătăți gradul de folosință și a le oferi utilizatorilor conținut relevant, era lansat, în 2008, Google Suggest, care prezenta sugestii de căutare bazate pe date din istoricul utilizatorilor. Google Suggest, alături de Google Trends și Google Analytics, aveau să schimbe fața optimizării. Această abordare SEO, focusată din ce în ce mai mult pe utilizator, i-a determinat pe marketer-i să își concentreze atenția pe utilizator, pe comportamentul acestuia, ceea ce a dus la optimizarea conținutului și, implicit, la un alt grad de expunere în motoarele de căutare.

SEO, Iluminismul: 2010-2012

Practic, o perioadă marcată de o schimbare uriașă în SEO, care a forțat brandurile să avanseze în top doar în baza unui conținut de calitate, focusat pe utilizator. Update-urile majore aplicate de Google impuneau reguli stricte pentru cuvinte cheie, conținut de calitate și, nu în ultimul rând, optimizare. Acest aspect avea un impact hotărâtor în ceea ce privește modul în care erau indexate rezultatele. Brandurile care nu s-au supus acestor reguli, cum ar fi J.C. Penney sau Overstock, aveau să fie penalizate drastic. Noile reguli au venit însoțite de noi funcții de căutare, care se axau pe o creștere continuă a curiozității, a accesibilității și a conexiunilor sociale între utilizatori. Funcții precum Knowledge Graph (Google) aveau să ducă la un alt nivel de optimizare (SERPs), care oferea, pe loc, răspunsurile de care utilizatorul avea nevoie. Această nouă evoluție pentru SEO avea să ofere noi oportunități pentru advertising. Google Suggest s-a transformat în Google Instant, care oferea răspunsuri mult mai rapide, îmbunătățind experiența utilizatorului prin afișarea de rezultate pe măsură ce o întrebare era scrisă. În plus, canalele social-media au influențat puternic vizibilitatea conținutului. Astfel, pentru a optimiza cu succes un website, marketer-ii au dezvoltat conținut de valoare, focusat pe utilizator, conținut care, odată distribuit pe canalele de social-media, și nu numai, a generat backlink-uri valoroase. Adică, putere.

SEO, Modernismul: 2013-prezent

Astăzi, arată Thomas Stern, ne aflăm într-un punct de răscruce. Iar asta, întrucât se duce o luptă aparentă între personalizare și intimitate. Cum mediul digital este construit și optimizat în jurul utilizatorului și al comportamentului acestuia, nu puține sunt vocile care se plâng de securitate și tactici de marketing mai puțin invazive. Branduri precum Google folosesc datele utilizatorului ca niște pârghii, pentru dezvoltarea prezenței digitale a acestuia, personalizând rezultatele bazate pe căutări, localizări și device-uri. Aceleași date, însă, le sunt adesea ascunse marketer-ilor, ceea ce presupune o abordare mult mai creativă din partea acestora, pentru a genera acțiune prin optimizarea conținutului. Acest nou pas în evoluția SEO a dus la o nouă schimbare în ceea ce privește conținutul relevant și accesibilitatea prin intermediul dispozitivelor mobile. Astăzi, website-urile care nu au un design optimizat pentru dispozitivele mobile au pierdut lupta cu vizibilitatea în Google. Astăzi, Internetul cere conținut personalizat și de calitate, oferind la schimb competitivitate.

SEO în viitor

Sunt puține lucruri pe care le știm, în momentul de față, despre viitorul SEO. Ceea ce știm cu siguranță este că SEO va continua să evolueze. Astfel, marketer-ii vor trebui să se alinieze viitoarelor tendințe și să dezvolte, la rândul lor, strategii prin care un brand să aibă o prezență consistentă în toate canalele digitale.

Write a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *